Prof. Samuel Nyholm

Samuel Nyholm ist seit 2012 Professor für Illustration an der HfK Bremen.

Professur für Illustration

Kunst und Design
Aktuelle Kurse

  • The Augmented Abject, Basics in the Art of Cartooning
    Gestalterische Projektarbeit
    Kurs Nr.: ID.BA.IP.09
    Semester: SS 2021

    Für die Denkerin und Psychoanalytikerin Julia Kristeva ist der Begriff "Abjekt" das, was das Subjekt vom Objekt trennt, unser individuelles Selbst vom entfremdeten "Anderen". Abjektion ist der Schrecken, den wir erleben, wenn wir daran erinnert werden, dass wir jenseits der erhabenen Idee eines sauberen, zivilisierten und kontrollierbaren Selbst immer noch animalische, instinktgesteuerte Kreaturen sind, Produzenten von Körperflüssigkeiten und Exkrementen. Das Abjektive ist sowohl das, was uns vom einheitlichen mütterlichen Chaos trennt, als auch gleichzeitig die diskret strukturierte väterliche Ordnung, die uns einschließt, stört und irritiert. Die Geschichte des Cartoons ist eng mit dem Phänomen der Abjektion verwoben, seit die prähistorischen Kritzeleien und haptischen Artefakte in früher Zeit als symptomatische Manifestationen einer zerbrochenen Einheit mit unserer embosomalen Mutter Natur auftraten. Das Aufkommen der politischen Karikatur während der Aufklärung war in ähnlicher Weise eine Demonstration, wie sich die aufstrebenden gesellschaftlichen Klassen von der feudalen Aristokratie, der etablierten väterlichen Autorität, abgrenzten. In der Moderne markiert der Cartoon nicht nur das Verhältnis zum politisch oder psychologisch Anderen, sondern projiziert zunehmend eine bösartige Darstellung der Ablehnung selbst, des Vorurteils und der Angst des zivilisierten Wesens vor dem Fremden, auf uns selbst zurück. Im Kurs "The Augmented Abject" ("Das erweiterte Abjekt") werden wir das enorme Potential erforschen, das in diesen erweiterten Stereotypen steckt, und wie sie unser Sein und unseren Platz in dieser Welt begleiten und bestimmen. English speaking students are welcome
  • Bachelorarbeit- Lernwerkstatt/Werkschauvorbereitung
    Prüfung
    Kurs Nr.: ID.BA.BA LW3
    Semester: SS 2021
  • AG Illustriminati
    Arbeitsgemeinschaft
    Kurs Nr.: ID.BA.P1.201
    Semester: SS 2021

    This semester we will focus on presentation platforms for illustration, digital as well as in real life. We will also practice how to connect with potential clients and how to plan and execute commissioned work, and at the same time preserve your personal expression as a visual author. English speaking students are welcome
  • Master Abschlussarbeit - Lernwerkstatt/Werkschauvorbereitung 9D
    Lernwerkstatt
    Kurs Nr.: ID.MA.MA LW 9D
    Semester: SS 2021
  • Gif n‘ Take, Artistic Animation and Animated Storytelling
    Gestalterische Projektarbeit
    Kurs Nr.: ID.BA.GP.01
    Semester: WS 2021/22

    (German text below) A collaboration between Fine Art, Integrated Design, the HfK Filmwerkstatt and Trick 47 Prof. Heike Kati Barath, Painting Prof. Samuel Nyholm, Illustration Ulrike Isenberg, Animation Alex Portele, Film workshop [u]Animated Storytelling:[/u] Mon-Tue 10-16, Prof. Samuel Nyholm, start 01.11 [u]Visual Narratology:[/u] Wed 10-12, Prof. Annette Geiger, start 20.10, in this course please register separately on ARTIST (AWi Das erzählende Bild) for the theory CP (if desired). [u]Artistic Animation Seminar: [/u]Wednesdays 14 – 18, Prof. Kati Barath, Alexandra Portele, Ulrike Isenberg, start 13.10. [u]Room:[/u] online or presence at the HfK, Speicher XI, 1.11.070 [u]Max participants:[/u] 20 students This semester we will focus on the compressed narrative of the animated gif. GIF (Graphics Interchange Format) are animations that can loop over and over again or that stop at the last image after one round. Characteristic for the gif is that it’s normally short and compressed, both concerning time, file size and storyline. The gif was introduced as a simple animation format for the web, often in the form of advertising banners, but has now formed it’s own genre of animation, strongly affiliated with meme culture. The formal format of the course is a merge of an Interdisciplinary seminar, an Integrated Design Gestalterische Project and a theory course. All three parts are open for all HfK students. Participants can choose if they want to do all parts together or the different parts separately. For MA students it’s strictly encouraged to take all the three parts of the course. During the semester a forum or platform for showing animated gif’s will be established, both physically and online. Those who have already taken part in animation seminars know that there are always analog animated movement and metamorphosis exercises as an introduction. An introduction to the basic animation techniques enables you to work independently; the animations made during the course and examples from different times are viewed and discussed. The course is planned for work in teams of two. Requirements for this course are a digital device, an animation app (for Apple devices this would be e.g. Stop Motion Studio, available for free download) and internet access. Even if you can work in the trick film studio at HfK again, it makes sense to set up your own animation workstation. The classes will take place on site if possible and if not possible on, or most likely in a combination of presence and offline. All animation techniques are possible. As always, regular participation is mandatory. The structure for the course follow these steps: Preparation (20%) 1. Introduction 2. Research Creation (60%) 3. Inspiration 4. Storyboard/Animatic 5. Filming/Drawing 6. Editing Presentation (20%) 7. Arranging a platform or channel for presentation [b]Gif n´ Take Seminar zum künstlerischen Animationsfilm[/b] In diesem Semester liegt der Fokus auf der komprimierten Erzählform des Gif-Animationsformats. GIF (Graphics Interchange Format) sind Animationen, die sich ständig wiederholen können oder aber nach einem Durchlauf beim letzten Bild stoppen. Charakteristisch für das Gif ist, dass es normalerweise kurz und komprimiert ist, sowohl in Bezug auf Zeit, Dateigröße als auch Handlung. Das Gif wurde als einfaches Animationsformat für das Web eingeführt, oft in Form von Werbebannern, hat aber jetzt ein eigenes Animationsgenre gebildet, das stark mit der Meme-Kultur verbunden ist. Das formale Format des Kurses ist eine Fusion aus einem interdisziplinären Seminar, einem Integriertes Design Gestalterisches Projekt und einem Theoriekurs. Alle drei Teile stehen allen Studierenden der HfK offen. Die Teilnehmer*innen können wählen, ob sie alle drei Seminare zusammen oder einzelne Seminare separat machen möchten. Für MA-Studierende wird dringend empfohlen, alle drei Teile des Kurses zu belegen. Während des Semesters wird ein Forum oder eine Plattform für die Präsentation von animierten Gifs eingerichtet. Diejenigen, die bereits an Trickfilmseminaren teilgenommen haben, wissen, dass es zu Beginn immer die analogen Bewegungs-und Metamorphoseübungen gibt. Eine Einführung in die grundlegenden analogen Trickfilmtechniken ermöglicht ein selbstständiges Arbeiten, die im Kurs entstehenden Animationen und Beispiele aus unterschiedlichen Zeiten werden angeschaut und besprochen. Es ist geplant, dass in Zweierteams gearbeitet wird. Voraussetzungen für diesen Kurs sind ein digitales Gerät, die kostenlose App, für Smartphone oder Tablet „Stop Motion Studio“ und ein Internetzugang. Auch wenn wieder im Trickstudio an der HfK gearbeitet werden kann, ist es sinnvoll, sich einen eigenen Trickarbeitsplatz einzurichten. Die Kursstunden werden, wenn möglich vor Ort (1.11.070) und wenn nicht möglich auf Teams stattfinden. Alle Trickfilmtechniken sind möglich. Wie immer ist eine regelmäßige Teilnahme verbindlich. Der Aufbau des Kurses ist wie folgt: Vorbereitung (20%) 1. Einführung 2. Forschung Praktische Arbeit (60%) 3. Inspiration 4. Storyboard/Animatic 5. Filmen/Zeichnen 6. Bearbeiten Präsentation (20%) 7. Einrichtung einer Plattform oder eines Kanals für die Präsentation
  • AG Illustriminati
    Arbeitsgemeinschaft
    Kurs Nr.: ID.BA.P1.202
    Semester: WS 2021/22

    This semester we will focus on presentation platforms for illustration, digital as well as in real life. We will also practice how to connect with potential clients and how to plan and execute commissioned work, and at the same time preserve your personal expression as a visual author.
  • Master Abschlussarbeit- Lernwerkstatt/Werkschauvorbereitung 9D
    Lernwerkstatt
    Kurs Nr.: ID.MA.MA LW 9D
    Semester: WS 2021/22
  • Teamprojekt 1/3 9D
    Projekt
    Kurs Nr.: ID.MA.TP1/3.04
    Semester: WS 2021/22

    We will start this semester with a get-together and workshop. We will introduce ourselves and give a preview to the semester in 9D. Related to their particular ideas, desires and practices students are invited to choose one or more of the following topics connected to the framework of the 9D Master’s Studio. 1. Temporary Spaces: Asli Serbest This semester we will realize a collective spatial intervention at Kunsthalle Baden-Baden (https://conditionsofanecessity.net), exchange hands-on knowledge and necessary skills for spatial works, and develop our individual projects in the collective framework of the Temporary Spaces class. With the aim to critically reflect space as a temporary category, Temporary Spaces class deals with historical, political, social, technological, and aesthetic aspects of spatial production. Beyond disciplinary conventions and boundaries, the class explores practices that include various media and experimentation with space, in different scales, from urban interventions to video, installations, performances, sound, and text. The works are research based spanning critical theory and ancient philosophy, feminist and queer theories, socialist architectural utopias etc. Ultimately, Temporary Spaces is a platform for the collaborative creation of reflexive aesthetic experiences.… 2. Samuel Nyholm: see “Kursangebot in the Veranstalltungs Verzeichnis” 3. Interplay or Alchemy of the Cinematic / Beat Brogle The impact of film works through the "interplay" from image and sound, cut and montage. In the course, we will practice whit cinematic phenomenologies in a "basic research" way. "Experimental systems, then, are extremely tricky devices; they must be seen as sites of emergence, as structures we have devised to capture the unthinkable. They are like spider webs. Something must be able to get caught in them. Something of which one does not know exactly what it is, nor exactly when it will come. They are devices for creating unpredictable events. " The molecular biologist Mahlon Hoagland has spoken of "surprise generators" in this context. / From the article by Hans-Jörg Rheinberger, May 5, 2007, NZZ Online The title 9D indicates the sum of 2D + 3D + 4D. It addresses, on the one hand, a transversal approach to making things across 2D, 3D, and 4D, that is, beyond strict disciplinary, medial or institutional borders. On the other hand, 9D refers to the 9 or more dimensions (critical, non-linear, affective, queer, ecological, archaeological, etc.) that underly each idea, thing, or project and that call for research strategies, methods, and a process based thinking and making. This thinking and creating takes place within a collective environment where students will learn to develop projects in exchange with others and share different modes of working, (un-)learning, and ordering.
  • Masterprojekt 9D
    Projekt
    Kurs Nr.: ID.MA.MP.04
    Semester: WS 2021/22

    The master project should be chosen and developed with regard to the master thesis, e.g. experimenting with different media formats and forms of presentation. In addition, courses offered by the BA ID MD and Art can be taken. Feedback and discussion on the projects will take place during the monthly MA 9D plenums, the 9D Stammtisch and in one-on-one meetings with the professors.
  • Professionalisierung - Skillupdate 9D
    Seminar
    Kurs Nr.: ID.MA.P.14
    Semester: WS 2021/22

    Individuell mit den Studioleiter*innen zu vereinbarender Umfang und Inhalt - kann zum Beispiel auch ueber die aktive Teilnahme an BA-Angeboten in den Bereichen Wissenschaft und Gestaltung abgedeckt werden oder ueber Werkstattkurse.
  • Individuelles Projekt 9D
    Projekt
    Kurs Nr.: ID.MA.IP.04
    Semester: WS 2021/22

    Ein selbstgestelltes Thema wird individuell recherchiert. Entwürfe/Konzepte sowie ein mediengerechte Umsetzung etc. werden bis zum Semesterende erarbeitet und idealerweise in einem geeigneten Format präsentiert. Feedbacks und Diskussion zu den Projekten ist das monatlich stattfindente MA 9D Plenen der 9D Stammtisch und Einzelgespräche mit den Professor*innen. Eine Teilnahme an den Lehrveranstaltungen BA von Brogle, Nyholm, Serbest ist ebenfalls möglich.
  • Gif n‘ Take, Artistic Animation and Animated Storytelling
    wechselnd
    Kurs Nr.: FK.D.IF
    Semester: WS 2021/22

    This semester we will focus on the compressed narrative of the animated gif. GIF (Graphics Interchange Format) are animations that can loop over and over again or that stop at the last image after one round. Characteristic for the gif is that it’s normally short and compressed, both concerning time, file size and storyline. The gif was introduced as a simple animation format for the web, often in the form of advertising banners, but has now formed it’s own genre of animation, strongly affiliated with meme culture. The formal format of the course is a merge of an Interdisciplinary seminar, an Integrated Design Gestalterische Project and a theory course. All three parts are open for all HfK students. Participants can choose if they want to do all parts together or the different parts separately. For MA students it’s strictly encouraged to take all the three parts of the course. During the semester a forum or platform for showing animated gif’s will be established, both physically and online. Those who have already taken part in animation seminars know that there are always analog animated movement and metamorphosis exercises as an introduction. An introduction to the basic animation techniques enables you to work independently; the animations made during the course and examples from different times are viewed and discussed. The course is planned for work in teams of two. Requirements for this course are a digital device, an animation app (for Apple devices this would be e.g. Stop Motion Studio, available for free download) and internet access. Even if you can work in the trick film studio at HfK again, it makes sense to set up your own animation workstation. The classes will take place on site if possible and if not possible on, or most likely in a combination of presence and offline. All animation techniques are possible. As always, regular participation is mandatory. The structure for the course follow these steps: Preparation (20%) 1. Introduction 2. Research Creation (60%) 3. Inspiration 4. Storyboard/Animatic 5. Filming/Drawing 6. Editing Presentation (20%) 7. Arranging a platform or channel for presentation
  • AG Illustriminati
    Arbeitsgemeinschaft
    Kurs Nr.: ID.BA.P1.202
    Semester: SS 2022

    Illustriminati will continue to work with presentation platforms for illustration, digital as well as in real life. We will also practice how to connect with potential clients and how to plan and execute commissioned work, and at the same time preserve your personal expression as a visual author. This semester will include the possibility to combine the AG with the course "Destroy Bremen – An Augmented Resurrection of the Past, Present and Future (ID.BA.IP)" and/or editorial work for the brand new cartoon magazine.
  • Planung and Play – LW/WS Spaß mit Plany
    Prüfung
    Kurs Nr.: ID.BA.BA LW2
    Semester: SS 2022

    When I, during my first year as a student at the Arts and Crafts University in Stockholm, realised that we were supposed to hold a lecture at our graduation in front of an audience, I got completely terrified. This anxiety lasted for the rest of my time at school. I tried to come up with numerous strategies how to somehow escape this situation and at the end decided to make a film, which I calculated would reduce the time I had to talk with half. Much later I realised that holding lectures is a kind of theatre and nervousness can also be pleasant. In this class we will learn how to: 1. Make nervousness pleasant 2. Building really cool exhibition with as little effort as possible 3. To develop our ideas in continuous discussion with a nice little group of students and a Scandinavian teacher who can understand German quite ok 4. Prepare for the after-graduation life Looking forward to spend your last HfK semester with you.
  • Destroy Bremen – An Augmented Resurrection of the Past, Present and Future
    Gestalterische Projektarbeit
    Kurs Nr.: ID.BA.IP.11
    Semester: SS 2022
  • 9D Teamprojekt
    Gestalterische Projektarbeit
    Kurs Nr.: ID.MA.TP2.04
    Semester: SS 2022
  • Master Abschlussarbeit- Lernwerkstatt/Werkschauvorbereitung 9D
    Lernwerkstatt
    Kurs Nr.: ID.MA.MA LW 9D
    Semester: SS 2022

Vita

Samuel Nyholm ist seit 2012 Professor für Illustration an der HfK Bremen.

Zuvor lehrte er Grafik Design an der Ecole cantonale d'art de Lausanne (ECAL). Nach seinem Studium an der Konstfack in Stockholm war er Gründungsmitglied des Grafik Design Kollektivs Reala. Seit 2007 arbeitet er als Illustrator und Cartoonist unter dem Namen SANY. Seine Arbeiten wurde ausgestellt von: Skulptur Projekte Münster, MOMA PS1 New York, Design Museum London u.a. Zu seinen Klienten gehören Die Zeit, Vitra, Credit Suisse, IKEA, Arket und Bloomberg Business Week u. a.

Samuel Nyholm ist Vorsitzender der Studienkommission Integriertes Design, zusammen mit Prof. Dr. Annette Geiger im SoSe 2021–2022. Er ist Auslandsbeauftragter im Integriertes Design seit 2019.
Nyholm leitet das Zentrums für Cartoons und Low Comedy, zusammen mit Prof. Olav Westphalen und ist Gründer von Pillow Lava, eines internationalen Austausch-Netzwerks für Lehrende, zusammen mit Olivier Lebrun.

Mehr zu Samuel Nyholm hier.

Lehre

Samuel Nyholm ist Professor für Illustration und leitet zusammen mit Prof. Dr. Asli Serbest und Prof. Beat Brogle das Masterstudio 9D (Temporäre Raume, Bewegtbild und Illustration).

Illustration an der HfK
Frei agierend zwischen den unterschiedlichen Richtungen der Visuellen Kommunikation und der Freien Kunst verfolgt die Illustration an der HfK Bremen einen multidisziplinären Ansatz welcher von Werbung, Editorial- und Buchillustration über Comics und Animation bis hin zu Skulptur, Malerei, Installation, Film und Performance reicht. Wir üben uns in einem breiten Spektrum an technischer Erkundung, von den archaischen Ursprüngen des Zeichnens bis hin zu den ausgefeiltesten digitalen Techniken, aber stets auf der Grundlage der Kunst des analogen Zeichnens. Das Fach wird mit Fokus auf eine professionelle Karriere oder weiterführenden Studien in diesem Feld unterrichtet, auch mit Hinblick auf illustrative Qualitäten in Bezug zu verwandten Fächern im Bereich Kunst und Design.

Mehr zu Illustration an der HfK hier.
@illustration_hfk

Workshops und Vorträge

Sandberg Instituut, Amsterdam; Werkplaats Typographie, Arnhem; Academie Rietveld, Amsterdam; ESAD Strasbourg; ZHDK, Zürich; KHIO, Oslo; ENSAD, Lyon; EBABX, Bordeaux; The Royal Academy of Art, Stockholm; NUA, Nagoya; REDO, Prishtina; HDK, Gothenburg; Fabrica, Treviso; Konstfack, Stockholm; HfG Karlsruhe; Angewandte, Wien; Bold Italic, Ghent

Kunden

Die Zeit, Vitra, FLOS, Arket, IKEA, The Architecture's Digest, Bloomberg Businessweek, Skulptur Projekte Münster, Museum Sonntag Berlin, Kunsthalle Sankt Gallen, Tate Etc., Bokvennens Literere Avis, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, The Swedish Television, The Swedish Film Institute

Ausstellungen

Skulptur Projekte 2017, Münster; "The Breakfast Pavillion" Venice; "Philosophy on Stage", Tanzquartier, Wien; Copenhagen Art Fair; "Stavros and Friends", Kunsthalle Sankt Gallen; Chaumont International Poster and Graphic Arts Festival; "The Colouring book", MoMa PS1, New York; "Målarbok", Tensta Konsthall, Stockholm

Publikationen

"Strannbergs Golgata", Fuzzy Logic Press, (2019); "Technologies of Tenderness" (2016); "Umbra Hominis" Null and Void (2014); The Stonestein's, Automatic Books (2013), "Von Oben", Bad Day (2011); "The Coloring Book", Tensta Konsthall (2005), "Reala DVD", Gas Publishing (2003)

Auszeichnungen und Stipendien

Visuelt Gold (2020); Pentawards Silver (2019); IASPIS International Exchange Project (2003, 2017, 2019); The Swedish Arts Grants Committee, 2 years grant (2010); Kolla (2012), The Swedish Arts Grants Committee, project funding (2003, 2008); Art Directors Club (2003); The Swedish Arts Grants Committee, 1 years grant (2003); Konstfack, 2 years research grant (2000-2002); Konstfack, Headmaster's Grant (1998, 1999)

Suchen in der bisherigen HfK Webseite (nicht im HfK2020 Lab!)